Går inte ner i vikt med LCHF

Jag har har ätit lågkolhydratskost enlig LCHF nu i en månad 15 dec till 16 jan. Jag tycker det passar mig fint, god mat och skön mättnadskänsla, jämfört med Viktväktarna som jag åt enligt innan under hela 2015. 


Jag räknar inte lifesum mer än någon gång ibland då det var meningen med lågkolhydratskosten att jag skulle komma bort från allt det ständiga räknandet. Och stressen det för med sig. Så jag använder Lifesum bara någon gång ibland för att se att jag är på rätt spår. 



En dag i lifesum kan se ut ungefär såhär.

Sista veckan har jag försökt undvika mycket mejeri till frukost på jobbet så jag äter främst ägg och gurka och tar smör och en liten skvätt grädde i kaffet. Jag tycker att jag äter som man ska och överäter inte, då jag funnit min mättnadskänsla som jag aldrig hittade med Viktväktarna. Ibland blir det lite snacks vid tvn som en bit mörk choklad, korv, ost eller kokoschips. Men aldrig i större mängder då jag snabbt blir mätt på det.

Jag tränar inte som det ser ut just nu förutom yoga varje onsdag. Jag kommer åka längdskidor och börja springa bara det blir lite ljusare ute och jag har ett gymkort som jag ska börja använda. Men träning ska ju inte vara nödvändigt utan bara en bonus. 

Hur som helst, så har jag bara tappat 0,7 kilo på en månad. Jag läser om alla som rasar flera kilo första veckan och sen upp till 5-10 kilo på en månad. Och min våg står still. Det är så himla omotiverande. Jag har 17,3 kilo till min målvikt. Jag förstår att de som rasar fort kanske har massor att bära på från början, men lite mer än 0,7 borde jag väl kunnat hoppas på första månaden. 

Har ni några tips och idéer? Jag vill helst inte räkna och jag vill ju helst inte heller ge upp mer av livets goda - dricka ett glas vin ibland och äta lite lchf-snacks ibland. Har ni några förslag på hur jag ska tänka och vad jag kan förändra? Jag vill också vara en av er som rasar i vikt ju. 

Jag inbillar mig att min kropp tror att den funnit sin idealvikt, om det är så, kan jag lura den på något vis?

Tack.




Mat, lchf | |
Upp