Från lågfettskost till lågkolhydratskost

Nu börjar vi närma oss julen. Snart har ett år gått sedan jag och Joakim signade upp oss på viktväktarna online, efter mammas och brorsans succéhöst. I början gick det kalasbra. Vi droppade kilo på kilo. I lite mer än tre månader, 6 kilo, sen tog det stopp. "Kämpa på så släpper det snart igen!" och "Det är bara en platå, kämpa på!" peppade alla. Viktväktarnas app var imponerad över att jag höll min jämnvikt och hejade på och irritationen bara växte. Men jag kämpade på och gav mig inte. Räknade pp så pass mycket som klarade av att motivera mig till. Men det var så extremt tråkigt att det inte hände någonting. Minus 1 ena veckan resulterade i plus 1 eller 2 veckan därpå. Hela sommaren gick men den där platån tog aldrig slut. Och när den väl gjorde det en bit in på hösten blev det uppförsbacke istället och motivationen till att räkna tog helt slut och jag gick upp 3 kilo. Där är jag nu. Minus 3 kilo på ett år och 2535 kr fattigare. Känner såhär i efterhand att jag kunde haft roligare för de pengarna. Men provar man inte så vet man ju inte.
 
Jag har provat allt från pulver till hårdträning till isodieten till GI till 5:2 till viktväktarna till kaloriräkning med mera, med mera.
 
Nu vill jag ha något hållbart och långsiktigt. Ren mat, näringsrik mat, som jag kan må bra av utan att behöva räkna eller hela tiden tänka på vad jag äter. Jag har dessutom ett extremt sockersug som jag måste försöka göra mig av med. Jag är som förgiftad äter massor av socker varje dag just nu och jag mår verkligen inte bra av det. Men det är ju så gott och jag kan inte låta bli. Därför efter att ha läst på en massa har vi nu bestämt oss för att gå över till LCHF/Paleo efter jul. Jag ber till alla världens högre makter att det ska gå bra. Att vi ska få balans och må bra. Mest av allt önskar jag att vi kan få gå ner i vikt utan att behöva fokusera på att gå ner i vikt. Utan allt räknande och stressande, för att istället kunna fokusera på att äta och må gott. Dessutom slippa lägga massa onödiga pengar på massa humbug som ändå inte fungerar för oss.
 
Nu har jag just avslutat mitt konto hos Viktväktarna och ser fram emot ett gott nytt år med god näringsrik mat och massor av ny energi!
Viktväktarna, lchf | |
Upp