Fira jul med LCHF

Först visste jag inte riktigt hur jag skulle göra. Vi hade ju tänkt sätta igång efter helgerna. Men ju mer jag läste på ju mer ville jag börja så fort det bara gick. Så jag satte igång och började köpa hem smör, ägg, grädde, fet mjölk, majonäs och så vidare och nu äter jag LCHF, om än ganska liberalt än så länge. Men hela tiden har jag funderat över hur jag ska göra på julafton. 

Vi är ju vana att köra på ordentligt på jul. Visserligen har jag länge, i flera år, försökt undvika socker i största möjliga mån och bakat "nyttiga" pepparkakor och saffransbullar. Men det är ju ändå ett lite större steg till LCHF. 

Hur som helst så har jag bestämt mig för hur det blir nu. Jag kommer att; baka LCHF-vörtbröd, koka LCHF-knäck, göra en Jansson på rättika istället för potatis, göra ischoklad på 70% choklad och kokosolja, baka LCHF-pepparkakor både hårda och en mjuk, ha sockerfri glögg och göra min ris a la Malta på keso och grädde.

Utöver det så kommer jag; äta lite av sillen men utan potatisen, äta lutfisk med sås och gröna ärtor, äta köttbullarna trots ströbröd och ösa på med extra grönkål och äppel/fänkålsallad.

De få kolhydraterna jag får i mig tänker jag njuta av trots att de kommer överskrida dagliga 20. Det är trots allt bara en enda dag på året och sen är vi back on track igen och då har jag även mannen med mig.

Han överdoserar kolhydrater just nu i form av julgodis och mackor efter som han vet att det är slut med det snart! 

Så då vet ni hur jag tänker kring julen, hur gör ni? 

Den här knäcken har jag kokat till resten av familjen. Jag har fortfarande inte fått min fibersirap och mitt Sukrin gold som jag beställt. Håll till godo, så dyker det snart upp bilder på det jag gör med färre kolhydrater också!

Mat, lchf | |
Upp